مقدمه عن منصات التسويق الالكتروني و السوشيال ميديا و استخدماتها في الترويج للخدمات و المنتجات

مقدمه عن منصات التسويق الالكتروني و السوشيال ميديا و استخدماتها في الترويج للخدمات و المنتجات

التسويق الالكتروني و السوشيال ميديا؛ هي طريقة رخيصة علشان نعرض منتجاتنا وخدماتنا على العملاء بتوعنا.  السوشيال الميديا عامله ذي إعلانات التلفزيون بس هي في ايدينا يعني هتبقى في ايد الجمهور. بمعنى اصح أن هي حاجة مخصصة جدا كل واحد يشوف الإعلان اللي هو عايزه.  كتير اوي في ناس بتقول انه بيطلع لنا حاجات احنا كنا بنفكر فيهاعلى ال Facebook أو على ال Instagram وهكذا.

اللي بيحصل أن في حد بيعمل مثلا لايك على صفحة معينة. علي سبيل المثال صفحة أجهزة كهربائية فبتلاقي بعد كده بدأ يجي علي التايم لاين بتاعه إشعارات على نفس الموضوع. شركات السوشيال ميديا بتستخدم الخاصيه ديه علشان تعرف اهتماماتك و بالتالي بتحتفظ بيها علشان شركات التسويق تستخدمها و توجه لك الاعلان او المحتوي المناسب ليك. بمعني اصح ال Facebook و مواقع التواصل الاجتماعي المختلفه بتقوم بتوجيه إعلانات معينة للأشخاص اللي المهتمين بموضوع ما. و هو دا التسويق الالكتروني بواسطه السوشيال ميديا.

بنقدر نعلن عن المنتج بتاعنا على صفحات و جروبات ال Facebook عن طريق بوست او منشور على سواء كان عبارة عن كلام او صورة او فيديو بنعمله عشان نعرف الناس اللي تخش على صفحتنا ايه هي المنتجات اللي احنا بنقدر نقدمها سوى منتجات خدمية أو منتجات ممكن تتباع.

الانتشار على ال Facebook في مصر من الحاجات واسعه الأنتشار جدا وفي ناس كتير أوي بنستغرق ثلاث ساعات ل سبع ساعات على ال Facebook.

ده اللي بيخلي الانتشار عالي علي ال Facebook و بيخلي التايم لاين عندك دايما متغير علشان بيوصلك بوستات من صفحات الأصدقاك او صفحات و جروبات انت متابعها أو معجب بيها. و ممكن من أعلانات المعلنين اللي مستهدفين الفئه اللي ال Facebook مخصصك فيها. و ديه بتوصلك عن طريق الخاصيه اللي إحنا تكلمنا فيهامن شويه.

عشان تبدأ تتعرف في المجال بتاعك سواء أنت محل اونلاين او محل موجود او أي بيزنس بتبيع خدمات مساندة. المفروض ان أنت بتبتدي تنزل محتوى للصفحة بتاعتك تفيد الناس اللي هي مهتمين بنوعية الخدمة أو نوعية المنتج اللي أنت بتعمله.

التسويق الالكتروني

مثال : التسويق الالكتروني و السوشيال ميديا

خلينا ناخد مثال علشان الصوره تكون واضحه ؛ مثال على أجهزة كهربائية في ناس بتبقى مهتمين يعرفوا ايه آخر التكنولوجيا او بيدوروا يشتروا تليفزيون.  أو واحد متزوج جديد وبيدور على تلفزيون. الشخص دا حيدخل علي ال Facebook و حيبدا يعمل بحث علي التليفزيونات و حيعمل لايك علي بعض الصفحات اللي حيلاقي عليها تلفزيونات عجبته. و ممكن يعمل لايك و شير لبوست معين. و ممكن يعمل منشن لحد علي البوست دا. لا و كمان ممكن يكتب تعليق. كل المعلومات ديه بتفيد المعلنين و الفيس بوك بيستخدمها و يديها للمعلن اللي بيعلن عن أجهزه تليفزيون.

في نفس الوقت انت لو عندك تجاره الكترونيات محتاج تعرف الشخص ده ايه اهتماماته و اي تفاصيل تقدر تخليك تعمل اعلان يكون جاذب ليه من مؤثرات رؤيه ذي الصور و الألوان او عنواين جذابه ذي نسبه الخصم.

التواجد علي التايم لاين بقي من الحاجات الصعبه حاليا في الفيس بوك علشان كده لازم يكون فيه بوست يومي عليه. و مش اي بوست لا دا لازم يكون مميز علشان يلفت الانتباه و يفضل يتعرض علي اشخاص جديده لاطول مده ممكنه.

Instagram

ال Instagram من الحاجات المهمه اللي بقيت موجودة في مصر يعني احنا دلوقتي نقدر نزود عدد المشاهدات من كذا حاجة في ال Instagram ذي مثلا اللي بياخذ حيز كبير من المشاهدات ال Reels من ضمن الحاجات برضوا  موضوع ال Story مهم نقدر نوصل لعدد غير قليل من متابعين الInstagram في مصر.

ال Instagram في مصر ليه عدد متابعين وفي تزايد مستمر Instagram من الحاجات المهمة في السوشيال ميديا حاليا في 2022.

يعني احنا مثلا دلوقتي بقينا نشوف المطاعم بدأت تهتم بال Instagram كمان في عندنا Online Shops مثلا الأحذية الشنط  الملابس  حتلاقيها دلوقتي كتير موجودة على الInstagram.

وذي ما احنا عارفين أن ال Facebook ولا Instagram اصبحوا شركة واحدة دلوقتي يعني احنا لما بنجي نعمل إعلان على ال Facebook  ممكن نعمل على Instagram وفي نفس الوقت.

ال Facebook و ال Instagram ممكن تعمل لهم البوست من منصة واحدة.

ال Instagram بدأ يبقى مهم جدا و أهميته لا تقل شي عن أهمية ال Facebook وخصوصا في المرحلة اللي احنا فيها دلوقتي.

YouTube

طبعا احنا عارفين دلوقتي ان الصورة أحسن من الكلمة وان الفيديو احسن من الصوره.  عشان كده ال YouTube بقي من  الحاجات المميزة جدا وسبب لنجاح سواء كان Influencer او الشركات اللي بيشرحوا منتجاتهم على ال YouTube اللي هو مهم جدا للانتشار.

Telegram

من ضمن الحاجات المنتشرة في مصر موضوع ال Telegram.  في ناس كتير اوي بتعمل حسابات على Telegram  و بتقدم خدماتها عليه. بالنسبه لل Telegram الناس تدعو أصدقائك على البرنامج يشوف المنتجات و يعمل Download لحاجات كتير ذي صور المنتجات و شكل المنتجات.

Telegram من ضمن الحاجات اللي هي منتشرة نستخدمها في النشر بس ال Telegram بيكون عايز أنت عندك جروب سوشيال ميديا تقدر تنشر عليه اكونت ال Telegram. يعني علشان الناس تكون موجوده في جروب ال Telegram لازم يعرفوا عن طريق Platform  تاني ذي ال Facebook بتحول منها Telegram.

دي نفس فكرة عمل الويب سايت أن بنعمل سوشيال ميديا وننشر عليها لينك الناس منه تروح للويب سايت بتاعك اللي عليه كل منتجاتك وكل الاخبار اللي عايز العميل يعرفها.

WebSite, Pinterest, TikTok, and LinkedIn

في حاجات منسية في التسويق الالكتروني و السوشيال ميديا علي سبيل المثال :  LinkedIn و Pinterest و TikTok ؛ المنصات ديه من ضمن المنصات اللي في صعود متواصل و الاهتمام بيها حيزود نسبه الأنتشار و التواجد باستمرار امام العميل و العميل المحتمل.

قبل الانتقال الي نقطه اخري نحب نذكر اهميه عمل موقع خاص للشركه او المنتج اللي بيعطي مميزات مثل المصداقيه؛ كتابه محتوي جيد و بدون تحديد لعدد الكلمات أو الصور و خلافه. و الاهم من ذلك التواجد علي منصات البحث مثل جوجل؛ هذه الميزه تجعل العميل المحتمل اقرب لاتخاذ قرار الشراء اسرع من العميل المحتمل متصفح السوشيال ميديا. و السبب بمنتهي البساطه انه عميل يبحث عن منتج يشبه منتجك حيث ظهورك له في نتائج بحثه علي محركات البحث (جوجل). و هنا يجب ان يجد كل ما يحثه علي اتمام عمليه الشراء من مميزات الي سعر الي فوائد اخري يجعل هذا العميل المحتمل لا يبحث في مكان آخر.

التسويق الالكتروني و السوشيال ميديا

أضافه بوست باستمرار عل منصات السوشيال ميديا

أضافه بوست باستمرا علي منصات السوشيال ميديا  بتكون عمليه متعبه و في بعض الأحيان بتبقي مش لاقي محتوي تعمله. علشان تستمر في نشر بوستات علي السوشيال ميديا و دا اللي حيساعد علي التسويق الالكتروني و الانتشار في مجال تخصصك اعمل الحاجات ديه:

حاول تشوف صفحات مشابهه لصفحتك و خد منها افكار. مش شرط انك تعمل حاجه زيها بالضبط بس ديه طريقه لتوليد الأفكار للمحتوي بتاعك.

اشترك في صفحات او مجموعات ليها نفس تخصصك حتلاقي عليها افكار جديده حتنفعك. من هنا علي سبيل المثال!

ابقي عضو فعال في الصفحات اللي بتناقش الشغل بتاعك؛ فعال بمعني انك تشارك في ردود فعاله و كتابه بوستات و هكذا

نشر محتواك علي الجروبات المهتمه بشغلك.

استخدام برامج تساعد علي عمل جداول للنشر اليومي من اهم هذه البرامج و التطبيقات Canva و .Tailwind

ابدأ اجتهد و اكتب محتوي جيد للنشر علي السوشيال ميديا و يكون مفيد لمتابعينك و يساعدهم علي اتمام بعض المهام اللي انت بتعملها.

تابع الأعلانات و شوف ازاي نجحت بعدد الكومنتات و الاعجاب؛ ديه حتكون طريقه تخليك تعرف تعمل محتوي جيد.

ابعت رسايل خاصه لمتابعينك.

فعل الرد التلقائي علي منصات التواصل الأجتماعي.

الرد علي جميع التعليقات الوارده و عدم اغفال اي رد.

دراسه متابعيك دراسه جيده بما فيها أوقات تواجدهم علي المنصات المختلفه و بدأ بنشر البوستات المختلفه في اوقات تواجدهم.

الهاشتاج (#)

الهاشتاج جيد في بعض المنصات و البعض التاني كثرته غير جيد.

الأنستجرام من ضمن المنصات اللي الهاشتاج ليها جيد جدا. حاول باستمرار تختار الهاشتاج المناسب للشغل بتاعك.

و انت بتضيف الهاشتاج حتلاقي عدد البوستات في الهاشتاج. كل م البوستات تكون عاليه دا مش معناه انه مناسب للبوست بتاعك. ده ممكن يخلي البوست بتاعك غير مرئي بالمره. علشان كده اختار هاشتاج عدد البوستات فيه قليله او متوسطه. و بعد شويه ابدا تغير الهاشتاج و تختار بارقام اعلي شويه شويه.

آختيار رؤوس المواضيع

لما تيجي تختار عنوان للمحتوي بتاعك لازم يحقق الاغراض التاليه :

يشد المتلقي : لاحظ أعلانات التبرع للمستشفيات.

يخلق نوع من التعلق : لاحظ أعلانات اتصل و اكسب كذا.

يخلق نوع من الرغبه : لاحظ أعلانات التجمعات السكنيه الجديده.

يحث علي الفعل : لاحظ أعلاناتأتصل بينا الآنالكميات محدوده

من الجدير بالذكر ان البوستات اللي بتشد الانتباه بتكون الوان ملفته لاحظ الوان العلامات التجاريه ذي كوكاكولا و Orange و اتصالات. آيضا لاحظ وجود عنصر بشري في معظم الاعلانات البصريه الثابته.

السوشيال ميديا
السوشيال ميديا

الأعلانات

الأعلانات مهمه جدا لزياده المتابعين و بدأ عمليات البيع من اهم الأعلانات :

أعلانات زياده المتابعين علي الفيسبوك.

أعلانات الرسائل علي الفيسبوك و الأنستجرام.

أعلانات التفاعل علي الفيسبوك و الأنستجرام.

أعلانات ال Reels علي الأنستجرام.

أعلانات ال Story علي الأنستجرام.

حتي لو حتخلي الأعلان بنسبه صغيره في اليوم حاول بقدر الأمكان ميقلش عن ٥٠ جنيه يوميا و خلي الأعلان شغال علي الأقل ٣ ايام. تابع الأعلان جيدا و غيره لو لقيت المردرد غير مجدي.

أعمل اعلانين و شوف اي واحد حيشتغل احسن كمل فيه و وقف التاني.

حاول باستمرار تضبط الجمهور المستهدف من حيث السن و الاهتمامات و الموقع الجغرافي.

افكار اعلانات سوشيال ميديا مبدعة لترويج منتجاتك

لماذا تحتاج إلى افكار اعلانات سوشيال ميديا؟

في عصر السوشيال ميديا، الاعلانات التقليدية قد لا تكون فعّالة كما كانت من قبل. لذا، ابتكار افكار اعلانات سوشيال ميديا مبدعة أصبح ضرورة لجذب الانتباه وزيادة التفاعل. لكن، كيف يمكنك تحقيق ذلك؟

تنويع المحتوى على مختلف القنوات

السوشيال ميديا ماركيتنج يتطلب تنويع في المحتوى لكي يتناسب مع كل منصة. على سبيل المثال، يمكنك استخدام الفيديوهات القصيرة والممتعة على تيك توك، بينما يمكنك نشر مقالات مفيدة ومعلوماتية على لينكدإن. التنويع يساعد في الوصول إلى جمهور أوسع وزيادة فرص النجاح

استخدام القصص (Stories) لتفاعل أفضل

القصص على إنستغرام وفيسبوك تُعد وسيلة ممتازة لترويج منتجاتك بطرق مبتكرة. يمكنك استخدام استطلاعات الرأي، والأسئلة، والفيديوهات القصيرة لتشجيع المتابعين على التفاعل مع محتواك. هذا النوع من التفاعل يمكن أن يزيد من الوعي بعلامتك التجارية ويُحفّز على اتخاذ الإجراءات

الاعتماد على المؤثرين للترويج

المؤثرين لديهم جمهور مخلص يتابعهم بشغف. التعاون مع مؤثرين يمكن أن يكون طريقة فعّالة لترويج منتجاتك. تأكد من اختيار المؤثرين الذين يتناسبون مع قيم علامتك التجارية وجمهورك المستهدف

في النهاية، السوشيال ميديا ماركيتنج ليس مجرد نشر محتوى، بل هو فن يحتاج إلى استراتيجية محكمة وافكار اعلانات سوشيال ميديا مبتكرة. استثمر وقتك في فهم جمهورك وتقديم محتوى يلبي احتياجاتهم

 

في النهايه

يمكنك الحصول على المزيد من العملاء وزيادة إيراداتك من خلال الاستفادة من التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي. أصبحت وسائل التواصل الاجتماعي جزءًا لا يتجزأ من حياتنا. يتم استخدامه لمشاركة المعلومات والأخبار والترفيه وأشياء أخرى متنوعة. يفضل معظم الأشخاص استخدام منصات الوسائط الاجتماعية لمشاركة آرائهم ومراجعاتهم وتعليقاتهم حول المنتجات والخدمات التي يستخدمونها. أكثر منصات التواصل الاجتماعي شيوعًا هي Facebook و Twitter و Instagram و Google+. يمكنك استخدام منصات الوسائط الاجتماعية هذه للحصول على المزيد من العملاء وزيادة إيراداتك.

Grow with Digits Marketer

Visit home page

إذا أعجبك ما قدمناه في هذا المقال ؛ يرجي مشاركته مع أصدقائك

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email